"Snel hulp zonder indicatie"

Almere


Ook Almere kent sinds een half jaar BuurtzorgJong. Het team begon in Muziekwijk, maar werkt inmiddels over de hele stad. Teamlid Marieke Broer heeft in korte tijd ervaren dat hun manier van werken klopt. “We zijn geen aanvulling op bestaande zorg, maar hebben onze eigen waarde.”


Hoezo begonnen in de Muziekwijk? Degenen die Almere kennen, weten dat vooral in het oudste stadsdeel Haven of de Stedenwijk kwetsbare gezinnen en bewoners wonen." Die vraag krijgen we vaker. Maar in de Muziekwijk wilde men een samenwerking met de diverse disciplines van Buurtzorg, zodat we daar al onze activiteiten konden gaan aanbieden," zegt Marieke Broer, maatschappelijk werker. Samen met twee collega’s, een jeugdverpleegkundige en een sociaal-pedagogisch hulpverlener, staat ze mensen met raad en daad bij. Dat doen ze vanuit het kantoor van hun collega’s die thuiszorg bieden.

In hun prille bestaan heeft het team vooral te maken met mensen die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen."We brengen hen bijvoorbeeld in contact met de Voedselbank. Samen kijken we hoe ze met hun kleine budget toch gezond kunnen eten." Net als elders ziet Broer vaak bij Almeerse gezinnen dat ze het financiële overzicht kwijt zijn en dat de schulden zich opstapelen. "Laatst ben ik een week bezig geweest bij een cliënt die alle brieven, formulieren en afschriften in dozen had gestopt. Doordat deze cliënt geen overzicht meer had, was er chaos in zijn hoofd. Dan ben je dus vooral heel praktisch bezig. We zoeken iemand uit het netwerk of een vrijwilliger die voortaan kan helpen als het een structureel probleem blijkt te zijn."

Kenmerkend voor de aanpak van BuurtzorgJong is snel in actie komen en op huisbezoek gaan.
"Na een aanmelding spreken we af wie contactpersoon wordt. Die maakt een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Dat proberen we binnen een week te doen. Ook ’s avonds gaan we op huisbezoek. We zien hoe het huis eruit ziet, hoe het gezin met elkaar omgaat. Ik leg uit hoe we werken: dat ik geen speciaal aanbod doe, maar uitga van hun hulpvraag. Onze hulp is vrijwillig. We hebben een map die bij het gezin blijft en waarin onze afspraken staan."

Het komt ook voor dat Broer tijdens etenstijd aanwezig is bij het gezin of als een van de kinderen naar bed moet.
"Het is veel observeren en psycho-educatie geven. Soms is de nood heel hoog en moeten we snel handelen. We proberen aanwezig te zijn op tijdstippen dat die hulp hard nodig is. Als een kind bijvoorbeeld niet eten wil, of niet wil gaan slapen. We werken heel laagdrempelig, ik merk dat we daardoor snel vertrouwen kunnen winnen." Is andere hulp noodzakelijk, dan verwijst het team naar bijvoorbeeld de tweede lijn. "Maar we blijven een vinger aan de pols houden."

BuurtzorgJong is in Almere voor de duur van een jaar actief, tot 1 januari aanstaande.
Daarna wordt bekeken of de proef wordt voortgezet. "Het loopt, we hebben sinds onze start begin dit jaar 33 cliënten geholpen. Ze zijn tevreden. Onze manier van werken klopt gewoon: dicht bij huis mensen ondersteunen, snel en zonder indicatie. We zijn zelfsturend en dat heeft als voordeel dat we snel kunnen beslissen. We hoeven niet alles te overleggen, dat doen we alleen als het nodig is. Bij een spoedverwijzing bellen we elkaar als het nodig is op een vrije dag, je moet flexibel zijn. In de eerste maanden hebben we veel aan naamsbekendheid gedaan en veel contacten gelegd."

Het is een succesvolle aanpak, vindt Broer.
"We werken eigenlijk al zoals het straks overal moet: een gezin, een hulpverlener, een plan. We hebben geen wachtlijst, en blijven zo lang als nodig is. Ik beschouw ons niet als een aanvulling op wat er is aan zorg en ondersteuning. We hebben onze eigen toegevoegde waarde."

Corina de Feijter